Follow Us @soratemplates

Monday, May 04, 2020

Apakah itu HIPERGLISEMIA

Monday, May 04, 2020 0 Comments

Hiperglisemia merupakan salah satu isitilah yang popular dikalangan pesakit diabetes.

Ianya terjadi apabila paras gula dalam darah menjadi terlalu tinggi dan pesakit gagal mengawal gula didalam darah dengan baik.

Punca-punca Hiperglisemia ini terjadi  kerana insulin dalam badan tidak cukup untuk menampung paras gula yang tinggi didalam badan.

Antara faktor lain terjadinya Hiperglisemia adalah kerana

1) Pesakit lupa mengambil ubat atau mengambil ubat kurang daripada yang disarankan oleh doktor termasuk suntikan insulin

2) Tidak mengamalkan cara pemakanan yang sihat atau makan makanan yang mengandung kadar gula yang tinggi.


3) Tidak sihat,jangkitan kuman, serangan jantung atau strok atau tekanan dimana badan memerlukan kadar insulin yang tinggi

4) Tiada aktiviti fizikal,kurang bergerak atau kurang bersenam

5) Kerap memakan ubat berjenis steroid.

Tanda-tanda pesakit Diabetes yang mengalami Hiperglisemia.

1) Kerap haus atau dahaga yang melampau

2) Pening Kepala

3) Penglihatan kabur

4) Kerap membuang air kecil

5) Lemah badan,letih dah lesu sepanjang hari

6) Mulut dan kulit menjadi kering

Sekiranya terjadi Hiperglisemia pesakit dinasihatkan seimbangkan pengambilan makanan, membuat sedikit aktiviti  fizikal seperti senaman ringan dan makan ubat yang disarankan untuk mengawal kadar glukos dalam badan..

Jika masih berterusan.Segeralah mendapat nasihat doktor

Bagi mengawal Hiperglisemia atau diabetis daripada terus melarat pengambilan supplement juga digalakkan buat pesakit.

Setiap satu supplement tersebut mempunyai peranan terbaik dan kelengkapan nutrisi buat kesihatan tubuh pesakit diabetes.

Peranan Supplement Shaklee bagi pesakit Diabetes..

ESP- Menyihatkan sel dan indeks glisemik yang rendah
Alfafa-Menstabilkan gula dalam darah
Vitalea-Membekalkan vitamin dan mineral yang lengkap
Zinc Complex - Membantu menghasilkan insulin dan mempercepatkan penyembuhan luka 
Gla- menghalang kompilasi semasa diabetes dan bagus untuk saraf 
B complex- Berperanan menukarkan gula dalam badan kepada tenaga.

Anda ingin dapatkan supplement bagi mengawal diabetis atau sebarang pertanyàan berkenaan produk Sgaklee.

Boleh whatsapp saya ditalian dibawah.
https://wa.me/60172569166?text=shakleeproduct





Sunday, May 03, 2020

Resepi Kek Oren Yang Mudah Disediakan Mengikut Sukatan Cawan

Sunday, May 03, 2020 0 Comments

Jom buat kek!!!

Dah lama sangat rasanya tak buat kek oren nie..Masa mula-mula belajar buat kek dulu..Kek oren ini lah diantara kek yang cuba untuk dihasilkan..

Pernah sekali tersalah ikut resepi..Tak menjadi kek nya..Takpe..Takpe itu semua pengalaman.
Biasalah..Kita bukannya terer sangat dalam membaking nie..Kek yang tak menjadi ini perkara biasa..

Hari nie nak kongsikan resepi kek oren yang saya cuba tempohari..Alhamdulillah..berkat ikut satu per satu step resepi tadi..

Berjaya hasilkan kek oren yang sedap lagi membuka selera gitew...

Dah tinggal separuh...laris kek mama hari nie..

Jom intai-intai resepi dibawah ya...

Bahan-bahan yang diperlukan adalah:

3 cawan tepung gandum
1 1/2 cawan mentega -Saya guna majerin pelangi je
1 1/2 cawan gula castor
6 biji telur
1 sudu teh baking powder
2 sudu besar perahan limau Sunkist 
1 sudu parutan kulit limau Sunkist
2 sudu besar Oren Sunquick
Pewarna Oren

Cara-caranya adalah...
1.Pukul mentaga + gula hingga kembang
2.Masukkan telur sedikit demi sedikit, putar dgn kelajuan tinggi
3.Masukkan tepung berselang seli dgn perahan jus+oren sunquick+baking powder+Pewarna oren+parutan kulit limau
4.Masukkan adunan ke dlm loyang yg disapu butter
5.Bakar 45 minit~ 1 jam dgn suhu  180 ~200 degrees.

Bila dah masak..Keluarkan daripada ovendan tunggu sampai sejuk.Baru boleh dipotong.Potong ikut kesukaan anda ya..

Taraaa....Selamat mencuba dan Selamat menjamu selera..

Saturday, May 02, 2020

5 Tips Latih Anak Berpuasa

Saturday, May 02, 2020 0 Comments
Hari ini masuk hari ke 9 kita berpuasa.Ada sedikit kelainan berpuasa tahun ini daripada tahun sebelumnya kerana masih lagi berada didalam tempoh Kawalan Pergerakan fasa ke 4 yang bermula dari 29 April sehinggalah 12 Mei 2020 nanti.

Ada kelebihan yang dinikmati sepanjang tempoh Kawalan Pergerakan ini.Anak-anak dapat berpuasa sepenuhnya dirumah dan dipantau oleh ibu dan ayah yang tidak bekerja.

Dapatlah melihat didepan mata sambil melayan kerenah anak-anak yang baru belajar untuk berpuasa.

Nak dijadikan cerita.Anak yang baru belajar puasa nie macam-macam keletah dan gelagatnya..Ala...macam kita kecik-kecik dulu laa...Begitulah seumpamanya..

Kat rumah nie..Sufiya baru belajar berpuasa.Hari pertama dia berpuasa.Terbaring keletihan saja..Sekejap-sekejap beliau akan bertanya...Mama,dah pukul berapa yea..Mama,berapa lama lagi kita nak berbuka puasa..Sehari tue banyak kali jugak lah soalan yang sama diajukan kepada saya.


Rasanya, mak-mak diluar sana pun pasti menghadapi situasi yang sama seperti saya.

Tanpa lengah lagi..Jom kita tengok tips apa yang boleh dilakukan bagi melatih anak kesayangan kita berpuasa sehingga ke penghujung Ramadhan nanti..

1. Ajar anak berpuasa secara berperingkat.

Berikan pendedahan awal dengan bercerita kepada anak tentang puasa,sahur dan bulan Ramadhan.Ataupun pasangkan lagu daripada kumpulan Raihan yang mendendangkan niat berpuasa.

Apabila anak-anak tahu serba sedikit tentang puasa.Mereka akan lebih bersemangat untuk cuba berpuasa.

Harus diingatkan....Jangan paksa anak berpuasa agar mereka tidak memberontak.Mulakan berpuasa dengan beberapa jam sahaja dahulu dan keesokannya ditambah sehingga ke waktu berbuka.

Pujuk dengan berhemah dan pastinya anak akan berjaya melengkapkan puasa satu hari penuh.

Perasaan saya,apabila melihat anak sudah pandai berpuasa penuh..Tetiba rasa sedih bercampur gumbira dan terharu pula dalam hati nie..Dalam hati berbisik,wah dah besar dah anak nie..Sudah pandai berpuasa..Biasalah mak-mak nie kan sensitip sikit..hehehheehee.

2.Masakan lauk kegemaran anak ketika berbuka atau bersahur

Saat berbuka adalah saat yang dinantikan.Apabila tiba waktu berbuka,rasa segar je badan. Bukan anak-anak saja.Kita yang dewasa ini pun turut sama juga.

Ibu-ibu boleh sediakan juadah kegemaran anak-anak ketika berbuka atau bersahur.Ini menambahkan lagi semangat anak untuk berpuasa keesokannya..

Tambahan pula,membuatkan rasa mereka lebih dihargai serta menambahkan selera makan anak tersebut.

Lauk yang simple dan mudah disediakan juga boleh menambat selera makan anak sebabnya juadah tadi disediakan dengan penuh kasih sayang...Tak gitew mak-mak semua..

Sambal telur hancur...Kegemaran Sufiya sepanjang bulan puasa nie..

3. Sediakan berbagai aktiviti yang menarik yang membuat masa terasa pantas berlalu.

Apabila ada aktiviti tersebut,dapat mengalihkan rasa rasa lapar tadi dan tidak terasa menunggu lama sehingga ke petang.

Ianya juga dapat mengelakkan daripada rasa bosan dan dapat mengeratkan hubungan sessi keluarga.

4. Sediakan makanan yang berkhasiat dan seimbang buat anak yang berpuasa.

Puasa tetap puasa.Makanan yang seimbang harus juga diberikan kepada anak yang sedang berpuasa.

Lebih-lebih lagi anak yang baru belajar berpuasa.Mereka lebih cenderung untuk muntah,dehidrasi,pening atau kembung perut..

Bawalah berjumpa doktor sekiranya anak mengalami masalah kesihatan ketika berpuasa.

5.Berikan Pujian atau Hadiah apabila anak berjaya berpuasa..

Tahniah..Anak berjaya berpuasa dengan jayanya.
Sebagai tanda galakkan dan sokongan berilah hadiah ataupun pujian buat anak tadi..
Pastinya mereka gembira dan bersemangat untuk terus berpuasa pada hari keesokkannya dan ditahun-tahun seterusnya.. 

Selamat berpuasa buat anak-anak diluar sana.Percayalah, pengalaman berpuasa sewaktu kecil inilah akan menjadi kenangan Manis apabila anak dewasa kelak. 

Ibu ayah pula perlulah sediakanlah makanan yang lengkap nutrisi dan berkhasiat buat anak-anak yang baru saja belajar berpuasa ini.

Untuk penyediaan menu yang mudah serta melengkapkan nutrisi tubuh anak kesayangan.

Sediakanlah bancuhan mealshake daripada Shaklee  dan berikanlah Multivitamin Vitalea for Kids buat anak ketika bersahur atau waktu berbuka puasa.


Ianya kaya dengan nutrisi lengkap dan khasiat yang baik bagi perkembangan anak.Malah membuatkan anak lebih bertenaga dan cergas sepanjang hari serta seronok menjalani ibadah puasa.

Kebaikan Mealshake ini..
- Rasa vanilla yang sedap.Anak -anak pasti menyukainya.
- Kaya dengan protein yang menyihatkan del
-Mengandung zinc dan b-complex yang membentuk sel darah merah yang sihat.
-Lengkap dengan 24 jenis vitamin dan mineral
-Tiada pewarna dan perisa tiruan


Kebaikan Vitalea For Children
Rasanya anggur yang sedap.Tidak mengandung pewarna dan perisa tiruan.

Berbagai keperluan vitamin yang diperlukan buat Tubuh anak kesayangan.

Bagi tempahan mealshake buat anak kesayangan dan Multivitamin Vitalea for Kids.Anda boleh whatsapp saya terus dilink dibawah
http://www.wasap.my/60172569166

Bagi anda yang berada disekitar Bandar Sri Sendayan,Seremban dan Port Dickson penghantaran ke rumah anda juga disediakan.

Penghantaran produk Shaklee ke seluruh Malaysia juga disediakan buat anda yang berminat.

Wednesday, April 22, 2020

5 Tips Menghilangkan Pedih Hulu Hati

Wednesday, April 22, 2020 0 Comments
Pernah mengalami pedih hulu hati.Seakan rasa terbakar dibahagian hulu hati sehinggalah merasa tidak selesa.

Ianya seakan rasa penuh  atau menyucuk-nyucuk dibahagian dada atau dibahagian tangah dada.

Pedih Hulu hati ini terjadi disebabkan asid yang berlebihan dibahagian dada.
Asus yang berlebihan pada dada berlarutan dan berulang-ulang sehinggalah rasa pedih.

Kebiasaannya,untuk menghilangkan rasa pedih hulu hati.Pesakit diminta untuk makan sedikit bagi mengalas perut yang kosong.

Apabila pedih hulu hati ini terjadi,pesakit akan meengalami rasa menusuk-nusuk dibahagian hulu hati.

Punca-punca terjadinya pedih hulu hati adalah disebabkan pula pemakanan yang tidak seimbang,gaya hidup yang tidak sihat,tidur yang tidak teratur,stress,kerap minum kopi atau kerap mengambil 
minuman beralkohol.


Bagi Mengatasi Masalah ini,saya kongsikan 5 Tips bagi Mengurangkan Masalah Pedih Hulu Hati.. 

1. Minum air suam dengan banyak.Sebaiknya minum 2 cawan air sebelum dan sesudah makan

2. Tidak bergantung kepada ubat penahan sakit semata-mata.

3.Mengamalkan pola pemakanan yang betul.Elakkan makanan terlalu berlemak atau terlalu pedas.

4. Elakkan perut kosong..Sentiasa bekalkan biskut atau roti bagi mengelakkan perut kosong.

5.Sekiranya pedih hulu hati masih berlarutan.Dapatkanlah nasihat doktor.

Begitulah serba sedikit tips bagi Mengatasi pedih hulu hati.Agar dapat memberi manafaat buat anda.

Monday, April 20, 2020

Minuman Isotonik Penambah Tenaga Sesuai Buat Satu Keluarga

Monday, April 20, 2020 0 Comments



Mencari minuman tenaga yang selamat diminum bersama keluarga?Minuman yang menjadi bekalan angkasawan NASA..

Anda boleh dapatkan Performance Drink.Lebih-lebih lagi bulan puasa nanti setelah penat seharian berpuasa.

Pastinya masa berbuka puasa..Inginkan sesuatu yang sedap dan lazat diminum sekaligus mampu menambahkan tenaga.

Performance Drink ini boleh dibancuh kemudian dihidangkan diatas meja seterusnya dinikmati bersama sessi keluarga.


Anak yang sedang belajar berpuasa, ibu yang sedang hamil,ibu ayah yang dikategorikan sebagai warga emas dan semua ahli keluarga sesuai menikmati bancuhan Performance Drink ini


Jom kita tengok apakata penguna setelah minum Performance Drink

Testimoni1: Rasa air yang sedap dan fresh.Boleh diminum berkali-kali tanpa rasa bimbang
Testimoni 2: Walaupun Letih tetap bersemangat untuk bekerja.Bertenaga sehingga larut malam
Bagi mendapatkan Performance Drink anda boleh menghubungi saya secara terus atau whatsapp saya ditalian 0172569166

Penghantaran ke seluruh Malaysia disediakan dan Penghantaran Percuma bagi anda yang berada disekitar Bandar Sendayan,Port Dickson dan Seremban.

Sunday, April 19, 2020

5 Tips Menghadapi Anak Yang Malas Belajar

Sunday, April 19, 2020 0 Comments

Anak kurang rajin belajar antara topik yang sering menjadi perbualan dikalangan ibuayah. Keadaan ini akan menjadi kebimbangan ibuayah apabila anak tersebut bakal menghadapi peperiksaan besar.

Bagi menghadapi masalah ini ibuayah perlu bekerjasama dan bergandingan untuk menarik minat anak untuk belajar.

Si ayah tidak boleh hanya berharap kepada ibu untuk mengajar anak.Sebagai contoh hanya ibu saja yang mengajar anak tetapi si ayah tidak mengambil tahu mengenai pelajaran anak.

Atau didalam situasi lain.Si anak sedang belajar tetapi terdapat gangguan daripada bunyi televisyen yang kuat daripada ruang tamu.

Didalam sedar atau tidak, contoh tadi menjadi punca mengapa anak tidak berminat atau menjadi kurang berminat untuk belajar.

Di zaman yang serba canggih ini,pengunaan telefon bimbit atau gajet juga menjadi cabaran buat ibu ayah didalam menarik minat anak untuk belajar.

Dikongsikan 5 Tips bagi Menghadapi anak yang kurang minat belajar ini.Agar nanti dapat memberi manafaat kepada semua pembaca blog ini.

1.SEDIAKAN JADUAL BELAJAR UNTUK ANAK

Sediakan jadual belajar untuk anak.Agar anak lebih berdisplin didalam belajar dan mengetahui waktu belajar,bermain dan beriadah sudah pun ditetapkan.

Bagi menyediakan jadual belajar yang menarik minat anak selitkan aktiviti-aktiviti kreatif atau kraftangan didalam jadual tersebut.

2.SOKONGAN DARIPADA IBUAYAH.
Apabila anak sedang belajar ibu ayah perlukah memberi sokongan dan tunjuk ajar.Jadikan aktiviti anak yang belajar ini sebagai satu aktiviti keluarga.

Sekiranya perlu tutup TV ketika anak sedang belajar.Tutuplah TV itu sementara anak sedang belajar.Begitu juga dengan pengunaan telefon bimbit.

Untuk belajar dan terus belajar anak-anak sememangnya memerlukan sokongan daripada ibu ayah dirumah.

3.MOTIVASI DAN KESEDARAN
Ibu ayah juga perlu menanamkan kesedaran kepada anak-anak tentang pentingnya menuntut ilmu.Ilmu ini amat berguna pada kehidupan di masa akan datang.

Kata-kata motivasi dan galakan daripada ibu ayah pastinya akan meningkatkan lagi Semangat anak-anak untuk lebih rajin belajar.

4. SEDIAKAN TEMPAT BELAJAR YANG SESUAI
Suasana juga mempengaruhi minat anak untuk belajar.Sediakan tempat khas atau ruang khas untuk anak belajar.

Tempat tersebut haruslah jauh dari gangguan televisyen atau perkara-perkara yang boleh menyebabkan tumpuan anak terganggu ketika belajar.

5.DOA

Doa ibu adalah diantara yang paling mustajab dan ditlmakbulkan oleh Allah swt. Ibu ayah titipkanlah doa yang baik-baik buat anak kesayangan.Moga Allah lembutkan hati anak untuk belajar dan menerima nasihat.

Seterusnya, mudah didalam urusan pembelajaran.

Berikut adalah sedikit tips yang boleh dikongsikan.Dapat simpulkan ibuayahlah berperanan didalam membentuk lantas mendidik anak-anak.

Agar anak-anak kita menjadi insan yang cemerlang dan berguna kepada keluarga,bangsa dan agama satu hari nanti. 

Moga bermanafaat buat semua pembaca blog ini...





Friday, April 17, 2020

Satu Pencuci,Berbagai Guna dan Manafaat

Friday, April 17, 2020 0 Comments

Sebut saja mengemas rumah.Pastinya memerlukan sabun atau pencuci bagi membantu kerja-kerja mengemas tadi.

Bermula daripada mop lantai,membersihkan peti ais,lap tingkap,mencuci tandas dan berbagai lagi kerja-kerja berkaitan dengan pembersihan.

Termasuklah mencuci baju sekolah anak yang kadang-kala tidak sampai seminggu sudahpun kotor.

Sekiranya ada, satu pencuci berbagai guna sudah tentunya akan memudahkan kerja.

Bukan itu saja, boleh menjimatkan duit belanja dapur kerana tidak perlu membeli berbagai-bagai jenis pencuci.

Dengan pengunaan Basic H anda akan dapat solusinya.

Kerja-kerja pembersihan dirumah akan menjadi lebih mudah dan selamat digunakan.

Basic H ini merupakan bahan pencuci yang organik. Ianya tidak memedihkan tangan.

Pencuci Basic H ini tidak mengandungi bahan kimia ataupun bahan beracun termasuklah klorin.

Sekiranya pencuci Basic H ini digunakan untuk mop lantai..

Tidak perlu lagi dibilas dan lantai menjadi bersih dan selamat bagi anak-anak kecil yang baru saja pandai merangkak dan berjalan.


Bukan saja boleh digunakan untuk kerja-kerja cucian dan pembersihan.

Basic H juga boleh digunakan untuk membuat Hand Sanitizer.

Hasilkan Hand Sanitizer lebih menjimatkan dan selamat kerana kita tahu kandungan yang digunakan untuk menghasilkan Hand Sanitizer tersebut.

Untuk anak kecil yang menghidap Penyakit Kuku kaki dan Mulut ataupun badan mula panas seakan tanda-tanda seperti demam.

Ibu-ibu boleh mandikan anak-anak dengan air campuran bersama Basic H.


Sebenarnya banyak lagi kegunaan Basic H nie, Kalau nak diceritakan.

Hanya yang berpengalaman mengunakan pencuci serbaguna Basic H ini saja yang merasai betapa 'best'dan seronok mengunakan pencuci Serbaguna  Basic H. 

Anda ingin rasai pengalaman mengunakan Pencuci Serbaguna Basic H ini.

Mendapatkan sebotol Basic H hari ini. Anda boleh menghubungi saya secara terus atau whatsapp saya ditalian 0172569166.

Penghantaran disediakan bagi anda yang berada disekitar Bandar Sri Sendayan,Seremban dan Port Dickson.

Bagi ingin mendapatkan penjimatan 15%-20% digalakkan anda mendaftar sebagai ahli Shaklee yang sah.

Wednesday, April 15, 2020

Soal Jawab Berkaitan Vivix

Wednesday, April 15, 2020 0 Comments
Q : Apakah bahan-bahan  yang terkandung di dalam Vivix

A : Vivix mengandungi campuran resveratrol dan phytonutrient proprietari. Campuran phytonutrient ini menggunakan sifat antioksida yang kuat pada anggur Muscadine yang unik dan terbukti 10 kali lebih berkuasa dalam melambatkan mekanisme utama penuaan selular berbanding resveratrol tunggal*

Q : Apa yang menjadikan anggur Muscadine berbeza daripada anggur lain?

A : Anggur Muscadine adalah salah satu anggur yang paling jarang ditemui, paling mujarab, dengan profil unik polifenol yang menawarkan beberapa manfaat kesihatan. Tidak seperti anggur lain, anggur muscadine dibanggakan dengan keunggulan kepekatan ellagitannins dan asid ellagic yang apabila digabungkan dengan polifenol anggur muscadine lain, akan menghasilkan antioksidan yang berkuasa yang besar. * Anggur Muscadine juga boleh hidup di dalam persekitaran yang mencabar kerana profil fenoliknya menyediakan perlindungan tambahan terhadap bakteria, kulat, yis, kemarau, lembapan lebihan, dan suhu keterlaluan, manakala anggur lain adalah lebih lemah dalam persekitaran sebegitu.

Q : Apakah polifenol?

A : Polifenol adalah istilah yang digunakan untuk menggambarkan sekumpulan fitonutrien yang mempunyai faedah antioksidan dan berpotensi memberi kesan dalam perlindungan terhadap penuaan selular. Malah, kajian menunjukkan bahawa polifenol mungkin menimbulkan pelbagai kesan biologi sekaligus memberi ketahanan dan penambahbaikan terhadap tahap kesihatan manusia *


Q : Apakah resveratrol?

A : Resveratrol adalah sebatian antioksidan semulajadi yang terdapat dalam sesetengah tumbuhan, biji benih, dan buah-buahan, termasuk anggur dan produk dari anggur seperti wain merah. Resveratrol adalah polifenol yang telah didapati berpotensi meningkatkan kesihatan dan kesejahteraan dalam kajian makmal dari seluruh dunia. Di samping itu, kajian telah menunjukkan bahawa resveratrol boleh melambatkan penuaan selular dan boleh mengaktifkan pengawalselia genetik jangka hayat selular yang lebih panjang, yang mungkin mempunyai kesan positif terhadap DNA, kesihatan selular, dan kadar metabolisme 

Q : Berapa banyak resveratrol tersedia dalam Vivix?

A : Vivix menyediakan 100 mg resveratrol setiap hidangan. Ekstrak resveratrol mempunyai kandungan resveratrol semula jadi sebanyak 98%, dan jumlah resveratrol dalam Vivix adalah berpandukan oleh kajian saintifik terbaru yang dijalankan. Vivix adalah menjangkaui resveratrol kerana ia menggabungkan campuran polifenol tambahan yang diperolehi dari anggur muscadine. Kajian makmal mendapati bahawa campuran yang masih menunggu kelulusan paten ini adalah 10 kali lebih berkuasa daripada resveratrol*

Q : Adakah Vivix produk antioksidan?

A : Vivix mempunyai bahan-bahan polifenol yang telah terbukti dalam makmal memberi kesan positif terhadap empat kunci mekanisme penuaan selular. Oleh itu, ia sebenarnya lebih dari menyediakan sokongan antioksidan*

Q : Bila waktu yang sesuai untuk ambil Vivix?

A : Vivix sesuai diambil satu sudu teh setiap hari, sebaik-baiknya selepas makan (seperti sarapan/ makan tengahari). Goncang sebelum diminum.

Q : Boleh ke ambil lebih dari satu sudu teh sehari?

A : Menurut kajian terbaru, tidak kelihatan apa-apa faedah tambahan dari mengambil lebih daripada hidangan yang dicadangkan iaitu satu sudu teh setiap hari.

Q : Bolehkah Vivix diambil bersama makanan tambahan Shaklee yang lain?

A : Vivix boleh diambil bersama semua rangkaian produk makanan tambahan Shaklee. Malahan digalakkan ambil bersama sesetengah produk seperti Nutriferon dan Cinch Shake sebagai pelengkap harian yang sangat baik kepada pilihan gaya hidup sihat.


Q : Adakah terdapat sebarang langkah berjaga-jaga dengan Vivix?

A : Tiada sebarang inteaksi yang diketahui antara Vivix atau mana-mana bahan-bahan kandungannya dengan sebarang makanan tambahan lain. Sebagai langkah berjaga-jaga, kami mengesyorkan individu yang berada di bawah pengawasan doktor atas sebab perubatan atau penyakit, atau yang mengambil ubat-ubatan preskripsi, terutamanya ubat mencairkan darah.- membincangkan penggunaan Vivix dengan doktor atau perunding kesihatan profesional.

Q : Adakah saya perlu menyimpan Vivix dalam peti sejuk?

Penyimpanan dalam peti sejuk selepas pembukaan akan membantu untuk mengekalkan kesegaran optimum, warna, dan aktiviti polifenol maksimum dalam produk.

Bagi mendapatkan Vivix anda boleh menghubungi saya atau whatsapp saya ditalian 0172569166

Penghantaran secara percuma bagi anda yang berada disekitar Bandar Sri Sendayan,Seremban dan Port Dickson.

Penghantaran ke seluruh Malaysia juga disediakan.

Tuesday, April 14, 2020

Punca-Punca Kulit Bermasalah dan Kelihatan Tua

Tuesday, April 14, 2020 0 Comments

Kulit merupakan organ yang paling besar. Seiring dengan penambahan usia, kulit juga turut berubah. 

Semakin kita berusia, kulit akan mempunyai garis, berkedur, bertompok dan kering.

Di dalam masa yang sama kulit akan menjadi semakin nips, kurang licin dan kelihatan kurang gebu dan mengambil masa untuk sembuh.

Punca yang menjadikan kulit rosak adalah disebabkan kesan kerosakan akibat daripada  sel-sel yang tidak seimbang, pemakanan yang tidak berkhasiat , tahap stress yang tinggi dan pendedahan kepada pencemaran sekitar dan gaya hidup yang kurang sihat.

Faktor-faktor lain yang menyebabkan kulit menjadi rosak adalah

1) Cahaya matahari



Sinar matahari menjadi punca kepada kulit menjadi mudah rosak. Elakkan berjemur dibawah matahari, terutama pada pukul 11 pagi hingga ke 4 petang.

Ramai yang beranggapan dengan memakai payung dan topi dapat melindungi kulit daripada cahaya matahari.

 Tetapi anggapan itu tidak benar sama sekali kerana cahaya matahari tersebut akan melantun balik terutama pada permukaan terang separti air, kaca atau cermin.

Lantunan sinaran UV sebenarnya lebih berbahaya kerana ia menembusi lapisan dermis kulit, memecahkan kolegen dan merosakkan keanjalan kulit.

Manakala sinaran UVB menjejaskan lapisan epidermis menyebabkan kulit berbelang atau kulit terbakar.

Harus diingatkan ...Bukan cahaya matahari saja yang  yang berbahaya untuk kulit tetapi objek-objek disekeliling seperti lampu, cahaya komputer juga berbahaya untuk kulit.

2) Asap rokok


Makin lama kulit terdedah dengan asap rokok makin cepat kulit menjadi berkedut. Asap rokok mampu menrosakkan kulit dan membuatkan kulit berkedut.

Kajian menunjukkan mereka yang terdedah kepada asap rokok mempercepatkan kulit menjadi berkedut dan kering. 

Ini kerana asap rokok mengosongkan vitamin C dalam badan iaitu kompenan utama yang mengekalkan kulit lembap dan gebu.

3) Stress


Stress dan risau menyebabkan tabiat dahi berkerut secara autommatic. Lama kelamaan otot menjadi biasa dengan pergerakan demikian.

Bagi mengurangkan penuaan akibat stress, kenalpasti tahap stress dan sentiasalah tersenyum.

Lengkapkan program penjagaan kulit dengan senaman dan ia dapat membantu mengurangkan stress dan kedut.

4) Kurang tidur

Kurang tidur membuatkan seseorang itu nampak letih lesu, lemah dan tidak bermaya.

Manakalah tanda-tanda yang menunjukkan seseorang itu kurang tidur adalah timbulnya gegelang hitam disekeliling mata dan kulit kendur.

Disamping itu, kurang tidur juga menjadi faktor utama seseorang itu mudah menjadi pelupa dan hilang minat bekerja dan berfikiran negetif.

Kajian menunjukkan kebanyakan dewasa akan berfikiran dengan lebih baik apabila mendapatkan tidur yang mencukupi sebanyak 8-9 jam tidur.

5) Kulit Kering


Kulit kering membuatkan seseorang itu nampak tua sebelum waktunya. 

Apabila permukaan kulit kering, permukaan kulit akan rosak dan kulit akan hilang kelembutan serta keanjalannya dan menyebabkan ketidakselesaan pada kulit.

Ingin mengelakkan kulit menjadi rosak atau tua sebelum waktunya.

Pastinya cadangan pengambilan makanan tambahan seperti Vitamin C Sustained Release adalah digalakkan.


Bukan saja mengelakkan kulit daripada bermasalah atau menjadi kelihatan tua. Ianya  juga membantu berbagai masalah kulit.

Testimoni 1:Macam tak percaya je 
Dulunya, jerawat yang dulu subur diwajah hanya tinggal parut saja.

Testimoni 2:Jeragat makin berkurangan dan kulit menjadi cerah

Testimoni 3: Kulit menjadi cerah dan parut menjadi pudar

Ingin dapatkan vitamin C Sustained Release bagi Mengatasi Masalah kulit boleh menghubungi atau whatsapp saya ditalian 0172569166

Penghantaran percuma disekitar Bandar Sri Sendayan,Seremban dan Port Dickson.

Bagi mendapatkan penjimatan 15%-20% adalah digalakkan mendaftar menjadi ahli Shaklee yang sah. 


Monday, April 13, 2020

Resepi Kuah Kacang Sedap dan Mudah Di Sediakan

Monday, April 13, 2020 0 Comments
Nak dapatkan kuah kacang yang sedap dan kena dengan tekak bukannya mudah.Saya dah cuba berbagai resepi.Adakalanya tak menjadi dan tak kena dengan tekak..

Ada masanya pula..Menjadi kuah kacang yang dihasilkan rasanya sedap dan secukup rasa.Sesuailah dimakan bersama keluarga.

Disebabkan musim Perintah Kawalan Pergerakan nie nak dikatakan setiap hari memasak juadah untuk keluarga.

Jadinya,semalam saya cuba menyediakan nasi impit dan kuah kacang.

Kali nie kuah kacang yang saya sediakan.Alhamdulillah menjadi pula dan rasanya sedap dan secukup rasa.

Bolehlah diberikan lima bintang kepada kuah kacang tersebut...Hehehe angkat bakul kan..

Siapa lagi nak puji,kalau bukan sendiri masak,sendiri bagi pujian..


Meh,sini saya sharekan resepinya..
Saya dapat resepi ini pun dari Facebook.

Tujuan saya letakkan resepi ini disini agar boleh menjadi rujukan buat saya dan pembaca blog ini.

Resepi Kuah kacang gerenti sedap

4 cwn kacang tanah
4 sudu besar Cili kering
Gula merah stgh cawan..Yang ini saya gantikan dengan gula anau ya
Gula putih setengah cawan
Bawang kecik 4 ulas
Bawang Putih 2 ulas
Setengah inci halia
1 inci lengkuas (Semua di atas bland ya)
Serai 2 batang..ketuk-ketuk sikit dengan lesung batu
Satu cawan air asam jawa.
Asam jawa dah habis kat rumah nie.Saya gantikan dengan Asam keping sebanyak 2 keping
3 cawan air biasa( kalau pekat  tambah lagi air ya)
Garam ,Gula dgn Seketul Pati Ayam knoss
 
 Cara-caranya
Goreng kacangg tanah ... 
kemudian ketepikan dan buang kulit kacang tadi.Dah sejuk kacang bland kasar-kasar.

 Tumiskan Bahan bahan yang di bland tadi sampai pecah minyak... 
Masukkan Serai , Air Asam jawa,  Sedikit Garam ,Gula dgn Pati Ayam ..Masak sampai mendidih...

Akhir sekali masukkan kacang tanah dengan 3 cawan air biasa.
Kalau pekat tambah air lagi..Masak sampai kuah pekat dan tutup api
.
Dah siap boleh dihidangkan bersama nasi impit atau satay..

Selamat mencuba ya...Raya nanti dah boleh hidangkan kuah kacang buat tetamu atau sanak saudara yang datang beraya.

Sunday, April 12, 2020

Krim Serbaguna Herbal Blend Yang Mampu Mengatasi Masalah Kulit

Sunday, April 12, 2020 0 Comments

Berbagai-bagai masalah berkaitan dengan kulit. Tak kisahlah golongan dewasa atau kanak-kanak.Masing-masing ada masalah kulit yang tersendiri.

Kebiasaannya, masalah kulit yang dihidapi bagi kanak-kanak adalah seperti ruam,eczema,gigitan nyamuk atau seranģga,alergik dan berbagai lagi.

Biasanya,anak-anak kita nie tak tahan jika gatal-gatal.Habis digarunya tempat gatal-gatal tadi.Kadang-kadang terlebih mengaru sehingga menjadi kudis pada kulit anak-anak.

Tak ketinggalan juga...Golongon dewasa pun menghidapi berbagai masalah kulit seperti panau,kurap,alergik, kulit kasar,tumit kaki pecah-pecah dan berbagai lagi.

Seriously,apabila menghidapi masalah kulit pasti membuatkan rasa tak selesa. Tangan asyik nak mengaru je.Masa mengaru tue tak sedar kulit dah melecet.

Bila mandi, mulalah rasa pedih disebabkan kesan melecet tadi.

Betulkan...betul..Pasti anda pernah merasa bagaimana pedihnya apabila kulit melecetkan..

Sebelum gatal-gatal,kulit melecet,tumit kaki pecah-pecah,kulit tangan kasar menjadi lebih parah.

Adalah disarankan buat anda memiliki Krim Serbaguna Herbal Blend.Krim ini boleh digunakan dan boleh disapukan kepada baby sehinggalah warga emas.
Teramat-amatlah sesuai untuk disapu dibahagian kulit bermasalah tadi.


Bagi waktu-waktu kecemasan seperti terkena minyak panas ketika memasak,kena gigitan semut api dan terkena air panas.

Boleh juga terus sapukan krim serbaguna Herbal Blend ini dibahagian kulit yang bermasalah tadi.

Pengalaman sendiri, saya terkena wap panas apabila membuka tudung periuk.Cepat-cepat saya sapukan krim Herbal Blend ini dibahagian jari yang terkena wap tadi.

Hasilnya,  Alhamdulillah dengan pengunàan krim Herbal Blend yang kerap. Kurang lebih daripada seminggu bahagian yang terkena wap panas tadi kembali pulih.

Tak percaya ya....

Bukan saya saja yang mengatakan Krim Serbaguna Herbal Blend ini mampu mengatasi masalah kulit..

Jom kita tengok testimoni dan pengalaman penguna Herbal Blend yang telah berpuas hati.

Testimoni 1: Eczema semakin putih.. Setelah sekian lama menghidapi masalah..Alhamdulillah,ianya membantu

Testimoni 2: Tumit kaki pecah-pecah.

Kebiasaan mak-mak yang menghidapi masalah beginikan...
Jadinya, krim serbaguna herbal blend inilah solusinya.


Testimoni 3: Kesan gatal-gatal berkurangan diwajah dengan pengunaan krim Serbaguna Herbal Blend.

Setelah mengetahui manafaat dan keberkesanan Krim Serbaguna Herbal Blend ini.Pastinya menarik hatikan...

Pastikan dirumah anda ada 'standby' satu tiub krim Serbaguna Herbal Blend ini ya...

Untuk tempahan bagi memiliki Krim Serbaguna Herbal Blend ini..Anda boleh menghubungi saya secara terus ditalian atau wassap 0172569166

Untuk harga lebih jimat poket..Anda boleh mendaftar sebagai ahli Shaklee yang sah. Anda akan memperolehi diskaun sehingga 15%-20%.

Penghantaran percuma bagi anda yang berada disekitar Bandar Sri Sendayan,Seremban dan Port Dickson dan penghantaran melalui kurier bagi seluruh Malaysia.